Polityka Bezpieczeństwa Dzieci

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Mariusz Gumienny z dniem 15.08.2024 wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim zawodnikom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

I. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

  1. zwrócenie uwagi personelu klubu, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich zawodników przed krzywdzeniem;
  2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli klubu w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony zawodników przed krzywdzeniem;
  3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  4. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony zawodników przed przemocą.
  1. Personel klubu w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel klubu, a także zawodnicy i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  4. Jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń wyznacza się Prezesa Klubu, Mariusza Gumiennego.
  5. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, odpowiada administrator sieci telenformatycznej Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kobyłce.

Rozdział 2

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem klubu jest działanie dla dobra zawodnika, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych klubu oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, trenerów, asystentów, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują
    w szczególności:
  1. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z zawodnikami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych zawodników.
  2. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z zawodnikami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
  3. Nie zostawianie zawodnikowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie zawodnika, a konsekwencje wynikają z jego działania.
  4. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych zawodnika, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do zawodnika ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
  5. Uwzględnianie potrzeb zawodnika.
  6. Równe traktowanie zawodników bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  7. Fizyczny kontakt z zawodnikiem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby zawodnika w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) zawodnik zawsze musi wyrazić zgodę.
  8. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec zawodnika, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
  9. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
  10. Panowanie trenera nad własnymi emocjami.
  11. Kontakt z zawodnikami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy klubu/ danej grupy szkoleniowej i dotyczy celów treningowych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z zawodnikami poza godzinami treningów oraz meczów, należy poinformować o tym zarząd i uzyskać zgodę rodziców małoletniego zawodnika.
  12. Jeśli zawodnik i jego rodzice są osobami bliskimi wobec trenera, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych zawodników.

W relacji personelu z małoletnimi zawodnikami niedopuszczalne jest w szczególności:

  1. stosowanie wobec zawodnika przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie zawodników;
  3. podnoszenie głosu, krzyczenie na zawodników, wywoływanie u nich lęku;
  4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych zawodników;
  5. zachowywanie się w obecności zawodników w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie         w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
  6. nawiązywanie z zawodnikiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie zawodnikom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
  7. faworyzowanie zawodników;
  8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych trenera;
  9. proponowanie zawodnikom  alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z zawodnikami lub w ich obecności;
  10. zapraszanie zawodników do swojego miejsca zamieszkania. 

Rozdział 3

Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

    1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między zawodnikami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
    2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia klubowego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
    3. Angażowane  zawodników w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z zawodnikami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
    4. Niedozwolone jest w szczególności:
    1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek zawodnika, w jakiejkolwiek formie;
    2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
    3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych zawodników;
    4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
    5. stosowanie zastraszania i gróźb;
    6. utrwalanie wizerunku innych zawodników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
    7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

Rozdział 4

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.

    1. W klubie powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynajmniej raz w miesiącu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach klubowych materiałów niedostosowanych do wieku.

Rozdział 5

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie
oraz utrwalonymi w innej formie.

I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

  1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
  2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci klubowej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
  3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych z klubem, Prezes zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
  4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są zawodnicy, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) trenera lub kierownika akademii na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania regulaminu klubu.
  5. Powiadomieni zostają rodzice zawodników, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach klubu (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno – pedagogiczne).
  6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

II. Ochrona wizerunku

  1. W klubie zgodnie z regulaminem pozyskiwane są  pisemne zgody rodziców i zawodników na publikację wizerunku zawodników na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez klub. W miarę możliwości fotografowane są grupy zawodników, a nie pojedyncze osoby.
  2. Zdjęcia i nagrania bez zgody rodzica nie są podpisywane informacjami identyfikującymi zawodnika z imienia i nazwiska.

III. Naruszenie prywatności

  1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w klubie powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i Prezesowi, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

IV. Cyberprzemoc

  1. Zawodnik, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności klubu przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do trenera. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
  2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
  3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzić czy klub.
  4. Jeśli sprawcą jest zawodnik klubu, trener powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.

V. Fake news

VI. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

Rozdział 6

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

I. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:

  1. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  2. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
  3. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;

Rozdział 7

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów.

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej klubu pod adresem www.mkswicherkobylka.pl.
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest w klubie.
  3. Rodzice zawodników zapoznawani są ze Standardami za pomocą aplikacji PTU oraz przez media własne klubu.
  4. Osoba  odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów  przeprowadza wśród zawodników minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest Prezesowi.
  5. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i zawodnikom, Prezes.

Rozdział 8

Przepisy końcowe.

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej klubu, udostępnione w klubie w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu aplikacji PTU.

Dla moich zawodników i zawodniczek jestem wzorem do naśladowania. Wiem, jaka wiąże się z tym odpowiedzialność, więc nie wykorzystuję swojej pozycji do osobistych celów. W bezpieczny sposób prowadzę moich podopiecznych i podopieczne do sukcesu. Stosuję reguły fair play i zachęcam do ich przestrzegania. Wiem, że moje relacje między członkami i członkiniami personelu oraz rodzicami modelują zachowania dzieci. Budowanie zaufania i szacunek do osobistych granic są fundamentem mojej relacji z dziećmi. Moje działania są jawne i przejrzyste. Kibicuję dzieciom i wspieram je psychicznie.

Działania z dziećmi

  1. Każde przemocowe działanie jest niedopuszczalne.
  2. Priorytetem jest bezpieczeństwo dziecka, jego dobrostan i radość z uprawiania sportu.
  3. Nie stawiam na wyniki za wszelką cenę, unikam wywierania presji, która może prowadzić do kontuzji.
  4. Mój kontakt z dzieckiem zawsze jest jawny.
  5. Buduję ducha zespołu poprzez odpowiedzialność. Wspólnie ustalamy zadania, zapewniając równość i wzajemne wsparcie.
  6. Natychmiast reaguję na każdą formę przemocy rówieśniczej oraz ze strony innych dorosłych.
  7. Nie toleruję plotek i zachęcania do agresji.
  8. Buduję autorytet na szacunku do zasad, nigdy na zastraszaniu.
  9. Doceniam zaangażowanie dzieci, nie obwiniam ich za niepowodzenia, nie oceniam tylko przez pryzmat osiągnięć.
  10. Aktywnie angażuję wszystkie dzieci, traktuję je równo niezależnie od ich cech. Dostosowuję treningi i stawiane wyzwania do umiejętności i możliwości dzieci.
  11. Szanuję prywatność dzieci, w szczególności w szatniach i łazienkach.
  12. Szanuję czas dzieci, nie zmieniając terminu treningów w ostatniej chwili.
  13. Jeśli przebywam sam na sam z dzieckiem, staram się być w zasięgu wzroku lub słuchu innych członków personelu.
  14. Nie faworyzuję dzieci i nie otaczam ich osobistą opieką, której nie potrzebują.
  15. Nie nawiązuję z dzieckiem relacji romantycznych lub seksualnych, w tym nie stosuję seksualnych komentarzy, żartów, gestów ani nie udostępniam treści erotycznych. Raportuję ryzykowne sytuacje związane z zauroczeniem dziecka przez personel lub personel przez dziecko. Reaguję z wyczuciem, ale stanowczo.
  16. Nie pozwalam na utrwalanie wizerunku dzieci bez zgody klubu, rodziców i dzieci.
  17. Nie proponuję dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych i nielegalnych substancji, ani nie używam ich w obecności dzieci.
  18. Nie przyjmuję pieniędzy ani prezentów od dzieci lub rodziców. Unikam sytuacji, mogących prowadzić do podejrzeń o nierówne traktowanie.
  19. W przypadku uprawiania przez dziecko sportu zawodowego, mam prawo odstąpić od treningów, jeśli dziecko nie przejawia predyspozycji do profesjonalizacji. W tej sytuacji komunikacja z dzieckiem musi być dostosowana do jego wieku i wrażliwości oraz nie może prowadzić do jego zawstydzania ani zniechęcenia do sportu.
  20. W przypadku uprawiania przez dziecko sportu zawodowego, nie mam prawa, z pobudek osobistych, angażować w treningi dziecka nieprzejawiającego predyspozycji do profesjonalizacji.

Kontakt fizyczny z dziećmi

  1. Zawsze pytam dziecko o zgodę na kontakt fizyczny.
  2. W sytuacji korygowania postawy dziecka, wyjaśniam co i z jakiego powodu będę robił/robiła.
  3. Jestem zawsze przygotowany/przygotowana na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Zachowuję szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły krzywdzenia. Reaguję stanowczo i z wyczuciem, pomagając dziecku zrozumieć znaczenie granic.
  5. Nie dotykam dziecka w sposób uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny, a kontakt fizyczny nigdy nie jest motywowany gratyfikacją ani relacją władzy.
  6. Nie biję, nie szturcham, nie popycham, nie szarpię, nie kopię, nie rzucam rzeczami w dziecko ani nie naruszam integralności fizycznej dziecka.
  7. Nie angażuję się w łaskotanie, udawane walki ani brutalne zabawy fizyczne.
  8. Na wyjazdach nigdy nie śpię z dzieckiem sam na sam w pokoju.

Komunikacja z dziećmi

  1. Zachowuję cierpliwość i szacunek w kontaktach z dziećmi.
  2. Uważnie słucham i udzielam odpowiedzi adekwatnych do wieku dziecka i sytuacji.
  3. Informuję dzieci o decyzjach i staram się brać pod uwagę ich oczekiwania.
  4. Szanuję ich prywatność i zachowuję zasadę poufności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od niej, by chronić dziecko, informuję je o tym.
  5. Zapewniam możliwość zgłaszania niekomfortowych sytuacji.
  6. Nie zawstydzam, nie upokarzam, nie lekceważę, nie poniżam.
  7. Nie krzyczę. Wyjątek stanowią okrzyki sportowe zagrzewające do walki oraz sytuacje wynikające z bezpieczeństwa dzieci.
  8. Wszystkim dzieciom zapewniam jednakowy dostęp do informacji o treningach.
  9. Nie komentuję wyglądu dzieci. Jeśli warunki fizyczne dziecka wymagają zmiany, sugestie przekazuję na osobności, z wyczuciem.

Kontakty poza godzinami treningów i innymi aktywnościami klubu

  1. Kontakt z dziećmi ograniczam do godzin treningów, zawodów i wydarzeń sportowych. W wyjątkowych sytuacjach, gdy dziecko szuka u mnie pomocy, mogę odstąpić od tej zasady, informując innego dorosłego o kontakcie przy zachowaniu poufności i nie ujawniając zwierzeń dziecka.
  2. Nie zapraszam dzieci do swojego domu ani nie spotykam się z nimi poza treningami bez zgody klubu i rodziców.
  3. Poza treningami komunikuję się z dziećmi przez kanały służbowe (e-mail, telefon) lub grupy w mediach społecznościowych z obecnością innego dorosłego wyłącznie za zgodą rodziców dzieci oraz klubu.
  4. Zachowuję poufność i nie faworyzuję dzieci, jeśli znam ich rodziny.
  5. Nie towarzyszę dziecku w podróży bez obecności jego rodzica, chyba że jest to wyjazd związany z działalnością klubu, a podróż odbywa się za zgodą rodzica dziecka.

Bezpieczeństwo w kontaktach online

  1. Jestem świadomy/świadoma zagrożeń związanych z moją aktywnością w sieci np. w mediach społecznościowych, szczególnie jeśli mogą tam być dzieci, z którymi mam kontakt.
  2. Komunikacja działań klubu odbywa się przez oficjalne media społecznościowe klubu. Mogę udostępniać posty klubu na swoim profilu, ale zachowuję ostrożność, by nie zagrażać dobru dziecka.
  3. Nie nawiązuję kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie lub wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

Uprawiam sport, bo chcę się rozwijać, osiągać sukcesy i poznawać nowych przyjaciół. Sport to świetna zabawa! Czasami wymaga też ode mnie wysiłku i pracy. Wiem, że mam prawo czuć się szczęśliwie i  bezpiecznie, żeby nadal czerpać radość z treningów i zawodów.
Wiem też, że ja, moi koledzy i koleżanki mamy prawo czuć się ze sobą dobrze. Dbamy o siebie nawzajem i stanowimy zgrany zespół.

ZAWSZE

  1. Zawsze będę zachowywać się fair play. Będę cieszyć się sukcesami, ale także umiejętnie znosić porażki, bo to część sportu.
  2. Będę wspierać swoich kolegów i koleżanki na treningach, pomagając im osiągać cele sportowe. Razem tworzymy zgrany zespół.
  3. Szanuję prywatność innych i nie biorę ich rzeczy bez pytania.
  4. Staram się być dla swoich kolegów i koleżanek dobrym wzorem. Nie używam alkoholu, narkotyków ani obraźliwych słów.
  5. Traktuję wszystkich tak samo, niezależnie od tego, jak wyglądają, skąd są czy w co wierzą.
  6. Szanuję trenera, kolegów z mojej drużyny i drużyny przeciwnika oraz sędziów.
  7. Zgłaszam, jeśli widzę nękanie lub mam jakieś obawy dotyczące bezpieczeństwa.
  8. Mam prawo decydować, jakie cele chcę osiągnąć w sporcie.
  9. Na wszelkie aktywności z dorosłym potrzebuję zgody rodzica. Sam/a też mam prawo się na nie zgodzić lub z nich zrezygnować.
  10. Mam prawo czuć się bezpiecznie, dobrze się bawić i rozwijać swoje umiejętności.

NIGDY

  1. Nigdy nie stosuję przemocy i reaguję, gdy widzę, że ktoś ją stosuje.
  2. Nie używam słów, które mogą sprawić, że ktoś się źle poczuje.
  3. Nie używam słów ani gestów prowokujących seksualnie.
  4. Nie łamię zasad gry ani nie zachowuję się agresywnie.
  5. Nie krzywdzę innych ani nie wykluczam ich ze wspólnych działań.
  6. Podczas obozów lub wycieczek będę spać tylko w wyznaczonym pokoju z innymi dziećmi/ koleżankami i kolegami.
  7. Nie nawiązuję prywatnego kontaktu w internecie z dorosłymi z klubu.
  8. Nie muszę mówić trenerowi o swoich prywatnych sprawach.
  9. Nie używam telefonu w szatni i łazience, ani nie rozpowszechniam zdjęć kolegów bez ich zgody.

Z dumą obserwujemy nasze dziecko, które odnalazło swoją pasję i źródło satysfakcji. Z zaangażowaniem wspieramy jego
rozwój. Wiemy, że nasza rola jako rodziców jest bardzo ważna. Stoimy obok, jesteśmy ramieniem, na którym można się oprzeć.
Jednocześnie nie odbieramy dzieciom sprawczości i samodzielnego dojścia do planowanych celów. Wiemy, że dziecko spełnia swoje ambicje, a nasze (chociaż czasem jest to trudne) powinniśmy pozostawić z boku. Kiedy dziecko czuje, że jego praca przyczyniła się do wygranej, wtedy sukces smakuje najlepiej! Kibicując naszemu dziecku, spotykamy innych rodziców i inne dzieci, którzy, tak jak my, odczuwają silne emocje. Szanujemy ich wysiłki i tworzymy zgraną społeczność.

Wspierając nasze dziecko kierujemy się zasadami:

  1. Stawiamy na pierwszym miejscu dobrostan dzieci i ich radość z uprawiania sportu.
  2. Włączamy dziecko w proces decydowania o jego planach sportowych i życiowych, zgodnie z jego osobistymi celami.
  3. Nie umniejszamy wysiłków dziecka włożonego w mecz. Doceniamy i szanujemy jego zaangażowanie, nie koncentrując się wyłącznie na wydajności i wynikach. Nie obwiniamy dziecka za przegraną.
  4. Równoważymy potrzebę nadzoru z prawem dziecka do prywatności, w szczególności nie wchodzimy do toalet, pod prysznice i do szatni, gdy przebywają tam dzieci.
  5. Nie wywieramy presji w celu osiągnięcia korzystnych wyników za wszelką cenę, bez zwracania uwagi na możliwe negatywne konsekwencje (np. kontuzje). Pozwalamy dzieciom przeżyć porażkę wewnętrznie.
  6. Dbamy o zdrowie dziecka poprzez odpowiednią dietę, badania sportowe i czas na regenerację.
  7. Zapewniamy akcesoria niezbędne do wykonywania treningu w bezpieczny i efektywny dla dziecka sposób (buty, ubrania, okulary sportowe etc.).

W zachowaniach wobec innych dzieci kierujemy się zasadami:

  1. Szanujemy godność i wartość wszystkich osób biorących udział w wydarzeniu sportowym, bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne lub inne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności sportowych, cechy fizyczne.
  2. Wszystkich traktujemy podmiotowo. Nie komentujemy w sposób obraźliwy gry innych zawodników oraz decyzji sędziów. Nie krzyczymy i nie stosujemy agresji słownej wobec uczestników treningu / zawodów.
  3. Nie nastawiamy dzieci przeciwko sobie, nie namawiamy do przemocy (np. trash talkingu). Nie przeszkadzamy zawodnikom przeciwnych drużyn w momentach wymagających skupienia (np. moment skoku, serw, rzut karny).
  4. Nie publikujemy zdjęć, filmów ani innych informacji o dzieciach i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych lub na stronach internetowych, bez zgody dzieci i ich rodziców. Obejmuje to także zamieszczanie komentarzy na portalach społecznościowych, które mogą wyrządzić krzywdę innym.
  5. Nie komentujemy wyglądu innych dzieci.
  6. Jesteśmy wyczuleni na wszelkie formy zastraszania lub zagrożenia wynikające z używania telefonów komórkowych do robienia zdjęć, filmów przez dzieci.
  7. W żadnym wypadku nie stosujemy przemocy oraz zawsze reagujemy na jej wszelkie formy, w tym na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa oraz inne formy zastraszania.

Żeby osiągnąć sukces i czerpać radość z uprawiania sportu nasze dziecko potrzebuje obok siebie dwóch ważnych dorosłych – rodzica oraz trener / trenerka. To autorytety, z których zdaniem liczy się najbardziej. Jako rodzice jesteśmy świadomi, że nasze relacje z innymi rodzicami, trenerami i sędziami modelują zachowania dzieci. Swoim zachowaniem dajemy przykład dzieciom i jesteśmy wzorem do  naśladowania. Stosujemy reguły fair play i zachęcamy innych do ich przestrzegania. Stanowimy zgrany zespół, który dodaje dzieciom skrzydeł!

My rodzice i my trenerzy / trenerki kierujemy się zasadami:

  1. Nasza komunikacja na linii „rodzic – trener / trenerka” zawsze jest oparta na szacunku, szczerości i wzajemnym wysłuchaniu.
  2. Rodzic nie wchodzi w rolę trenera, a trener nie wchodzi w rolę rodzica. Rodzice udzielają wsparcia trenerowi / trenerce, a ten / ta udziela wsparcia rodzicom. Nie podważamy wzajemnie swojego autorytetu w oczach dziecka. Nie stawiamy go w sytuacji, w której będzie musiało wybierać między nami.
  3. W trakcie rozgrywek rodzice nie podważają decyzji trenerów lub trenerek i i sędziów. Udzielamy sobie informacji zwrotnych bez obecności dzieci, dbając o tonowanie emocji, bez użycia agresji.
  4. Rodzice w miarę swoich możliwości wspierają trenera / trenerkę i pozostałe dzieci trenujące w klubie w działaniach logistycznych.
  5. Rodzice mają prawo wyrażać swoje obawy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony dzieci i przekazywać je trenerowi / trenerce, kierownictwu klubu bądź innej wyznaczonej osobie. Powinni zgłaszać usterki zagrażające bezpieczeństwu dzieci, a trenerzy i klub mają obowiązek reagowania na te obawy oraz poszukiwać rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo dzieci.
  6. Rodzice zawsze mają możliwość porozmawiania z trenerem / trenerką i wyrażenia wszelkich obaw dotyczących swojego dziecka oraz mają gwarancję, że ich wątpliwości zostaną potraktowane poważnie, a odpowiednie procedury wdrożone, w przypadku, gdy sytuacja wymaga reakcji ze strony klubu.
  7. Nie tworzymy sojuszy sprzyjających faworyzacji. Potrafimy rozdzielić relacje prywatne od oficjalnych. Trener / trenerka podejmując decyzje sportowe, nie kieruje się swoją sympatią wobec rodzica.
  8. Wspólnie ustalamy zasady uczestniczenia w treningach, np. poprzez opracowanie harmonogramu treningów otwartych dla rodziców (np. raz w miesiącu).

Jako trener wiem, że życie sportowca nie kończy się na boisku. Wiele emocji i interakcji między zawodnikami toczy się w szatniach i łazienkach. Zadbanie o bezpieczeństwo dzieci również w tych miejscach jest priorytetem moim i klubu. Naszymi działaniami zmniejszamy ryzyko niewłaściwych zachowań, zarówno ze strony dzieci, jak i dorosłych.

  1. Przed zajęciami lub zawodami w nieznanym miejscu sprawdzamy, czy dzieci mają osobne łazienki i szatnie, czy nie są one udostępniane innym użytkownikom obiektu w tym samym czasie.
  2. Dbamy, aby dorośli nie przebierali się w obecności dzieci oraz nie przebywali w szatniach i łazienkach, gdy dzieci są rozebrane poprzez wyznaczenie osobnych godzin dla dorosłych i dzieci lub oddzielając przestrzeń (np. za pomocą parawanów). Zasada ta dotyczy również niepełnoletnich sędziów, trenerów i innych dzieci pełniących funkcje kadry.
  3. Jako trener mam dostęp do szatni jedynie w celu przeprowadzenia odprawy przed meczem. Planuję godzinę odprawy wcześniej i informuję dzieci, aby mogły się przygotować. Zawsze pukam przed wejściem do szatni.
  4. W przypadku zajęć koedukacyjnych zapewniamy dzieciom osobne łazienki i szatnie.
  5. Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo, przebierając się lub biorąc prysznic w otoczeniu rówieśników, nie będę wywierać na nim presji. Zamiast tego zachęcę je do zadbania o higienę osobistą w domu.
  6. Zapewniamy dostępność szatni i sanitariatów dzieciom z niepełnosprawnościami. Uzgadniamy z dzieckiem i jego rodzicami zakres udzielanej pomocy.
  7. Zapewniamy dzieciom warunki do bezpiecznego przechowywania osobistych rzeczy oraz dbamy o komfortowe warunki do przebierania się i korzystania z pryszniców (np. działające zamki do szatni i łazienek, parawany etc.).
  8. Rekomendujemy nieużywanie telefonów komórkowych oraz innego sprzętu z funkcją nagrywania w szatniach i łazienkach.
    Zasada ta dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych, którzy mogą znaleźć się w tych przestrzeniach.
  9. Jako trener reaguję na każde zgłoszone zachowanie, którego celem jest ośmieszenie lub zawstydzenie (m.in. rozbieranie się dla „zabawy”, komentarze dotyczące wyglądu, wynikające np. z różnego stopnia rozwoju poszczególnych dzieci).

Do zadań klubu, trenera i innych dorosłych opiekunów należy:

  1. Dbałość o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie dzieci podczas wyjazdów i obozów, poprzez wcześniejszą ocenę ryzyka, uwzględniającą transport i zakwaterowanie.
  2. Świadomość tego, co robią i gdzie przebywają dzieci w każdym momencie trwania wyjazdu.
  3. Uważność na fizyczne i emocjonalne potrzeby dzieci oraz pomoc w ich zabezpieczeniu. Upewnienie się, że dzieci wiedzą komu mogą zgłaszać swoje obawy lub niewłaściwe zachowania.
  4. Zgłoszenie obaw dotyczących bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia dzieci do kierownictwa lub innej wyznaczonej do tego osoby.
  5. Zapewnienie transportu na wyjazdowe zawody i turnieje, jeśli nie leży to w gestii organizatora wydarzenia. Przejazdy prywatnymi samochodami pod opieką trenera lub innego dorosłego opiekuna możliwe są tylko po uzyskaniu zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
  6. Niedopuszczenie, by dziecko opuściło grupę z jednym dorosłym, chyba że jest to członek rodziny lub zgodzili się na to rodzice lub opiekunowi prawni dziecka albo wynika to ze względów bezpieczeństwa.
  7. Dbałość o to, aby odpowiednio rozmieścić dzieci w pokojach:
    – Preferowany jest pobyt całej grupy na jednym piętrze. Jeśli jest to niemożliwe, to co najmniej jeden opiekun powinien spać na każdym piętrze zajmowanym przez dzieci.
    – Niedopuszczenie, by dziecko opuściło grupę z jednym dorosłym (chyba, że jest to członek rodziny lub zgodzili się na to rodzice lub opiekunowie prawni dziecka albo wynika to ze względów bezpieczeństwa).
    – Rekomendowane jest, aby osoby niepełnoletnie pełniące rolę kadry (trenerzy, sędziowie) spały w oddzielnych pokojach (nie z dziećmi i nie z dorosłymi).
  8. Unikanie sytuacji, w których personel jest sam na sam w pokoju z dzieckiem. Jeśli nie jest to możliwe, drzwi powinny pozostać otwarte. Przed wejściem do pokoi zawodników opiekunowie powinni zapukać.
  9. Zadbanie o bezpieczne i higieniczne warunki, w tym sprawny sprzęt i ekwipunek oraz zapewnienie dostępu do szybkiej pomocy medycznej (dostęp do apteczki pierwszej pomocy, możliwość wezwania pogotowia).